måndag 11 januari 2010

Arma små barn

Idag var jag på en leksaksaffär, händer inte ofta men jag skulle köpa en leksak att träna Conrad med. Det jag reagerade på är att det inte verkar finnas några leksaker för barn där de får hitta på något själva?

Jag hade tänkt köpa ett block med ritpapper, det FANNS inte? Knappt några kritor, färgpennor eller vattenfärger. Det fanns ritsaker men då var det färger i mallar som man skulle följa. Kollade även efter bollar för jag tänkte att de kanske hade billigare bollar än djuraffärerna - hos oss är bollar förbrukningsvara - men det hittade jag inte så jag får nog fortsätta fynda på Myrorna och Röda Korset. Får ungstackarna av idag bara bläddra i sina Pokemonkort och leka via Wii??

När jag var liten så fick jag inte så mycket "färdiga" leksaker utan mycket papper, färger sånt som kunde klippa och klistra med. Eller så fick man ta två kottar och slå mot varann. Och som lördagsgodis fick jag smågrus .... Sen var jag och min bästis mycket ute och rörde ihop de mest vidriga maträtter med lingon, lera och mossa. Rätt liknande de rätter som jag tvingar mina matgäster att äta nu för tiden ...

6 kommentarer:

Märta sa...

Åh, arma du! Vår barndoms leksaker tycks vara likadana! Fast jag slog inte kottarna mot varandra utan satte små tändsticksben på dom. Och lekte Bonde Söker Fru.
Fast jag håller med dig - hur fanken får kidsen utlopp för sin kreativitet och fantasi? T o m dom där små BRIO-tågen låter av sig själv nuförtiden!

Jo sa...

...och va hände egentligen med Lego? Varför slutade man bygga saker mha enbart klossar/bitar? Visst fanns det dörrar osv, men det fanns inga färdiga piratskepp direkt... Tråkigt, för jag har nog ett stort tack att sända till Lego för mitt "ingenjörs-tänk" såsom 3D osv. Tråkigt för barnen skulle jag vilja säga.

Men du, papper och kritor... Vad ska Conrad ha det till? :D

Skatan sa...

Panduro har mycket kul även för barn men det är faktiskt synd att det inte finns mer för att uppmuntra eget skapande för barn. Kram!

smultron sa...

Jag drar alltid fram det där argumentet när vi pratar leksaker, jag och barnen, att man måste kunna göra många saker av grejerna, använda dom till olika lekar. Vi har massor av lego sen jag var liten och dom bygger egna luftskepp och hus och konstruktioner, men gilar också att följa ritningar. Jag blandade friskt och använde lego, smådjur, byggklossar och små figurer huller om buller. Dötrist med sånt som är fix och färdigt eller som kräver batterier!

Anna Ekberg sa...

Ja visst är det fantastiskt vad tillverkarna kan göra pengar på trötta föräldrar. Barnen drunknar i prylar när de egentligen vill bygga kojjan själv, pyssla med papper och lim och rita. Vår 6 åring älskar att laga mat med gräs, gegga och kottar. Men rör även själv ihop "riktiga" kakor med mjöl och ägg som sen ska gräddas. Blir inte så gott men det är ju kreativiteten som räknas. Skall dock tillägga att även hon drunknar i saker som är "färdiga". Ja, vad månde bliva av denna generation konsumenter?

C. Meow sa...

Idag var jag en sväng på Barnens Hus och där fanns det mycket mer kreativa grejer som modellera, kritor och papper. Kändes skönt ...