lördag 12 juli 2008

En konstig syn på skönhet


De här tre bilderna är på samma tjej, Crystal Renn, som väl är den "kurviga" modell som är mest känd. Den enda som Vogue använt. Den till höger är på henne som "vanlig" modell och den till vänster och den övre är på henne som hon ser ut idag. Idag har hon måtten 99-81-109 till 175 cm längd. På den högra bilden så är hon väl rätt vanligt modellsmal, finns nog till och med de modeller som är smalare. Det finns säkert de som menar att modeller måste vara så smala för att kläderna ska sitta snyggt men då undrar jag - är inte kläderna felkonstruerade då? Om de inte passar och sitter snyggt på människor som de faktiskt ser ut och är byggda? Visst, det finns många naturligt smala personer men det finns även många som är mer kurviga.
Jag har full förståelse för att man - när man ska visa sina kläder och sälja dem - väljer vackra personer och de med utstrålning. Däremot kan jag tycka att det är tråkigt att det bara ska finnas ett ideal och när man väljer en modell som Crystal så ska det alltid påpekas att det är en kurvig modell även om den kroppen minst sagt ser lika sund ut.

4 kommentarer:

Pia Wester sa...

Det är verkligen trist när fokus blir på att smalt=snyggt, inga kläder ser ju snygga ut på alltför smala modeller heller! Verkligen inte! Det kan bli rätt osmakligt faktiskt....

Jag tycker proportioner är mycket viktigare när det kommer till att få kläder att sitta bra, och då spelar faktiskt vikten mindre roll....

Miss Upsey Daisy sa...

Huvudsaken att man mår bra och är nöjd med sig själv. Det märks verkligen i ens utstrålning.

Anorexia är väldigt vanligt. Jag har några personer i min närhet som har haft det i tonåren. Inte så konstigt med tanke på dagens ideal.

C. Meow sa...

Ja idealen nu är så konstiga och jag tycker så synd om de unga människor som är så utsatta.

Anonym sa...

Anledningen till att modellerna är så smala har faktiskt inte alls med kläderna att göra.
Med risk för att låta fördomsfull, men den teori jag hört är (och tror på). Många klädskapare är homosexuella. Smala kvinnor ser mer ut som pojkar och tilltalar dem alltså mer.
Vilken läggning man har kvittar mig fullständigt så länge ingen kommer till skada får man pyssla med vad man vill...
Men det synes mig ganska tragikomiskt att homosexuella män format modellen för den "perfekta" kvinnan, något som heterosexuella lärt sig tända på, för att magra kvinnor ser mer ut som pojkar än vad kurviga gör...