onsdag 18 februari 2009

Trädkramare

Jag gillar mina träd som jag har på tomten. Många är stora och gamla och så vackra. När jag köpte huset så var tomten väldigt igenvuxen och en vän till mig kom och hjälpte mig att hugga ner 25 träd och ändå finns det rätt många kvar. Men en ... en tall retar jag mig på. Den har växt upp brevid några andra större tallar och björkar och är alltså mest risig. Dessutom är den ivägen för min utsikt över älven. Tanken var att den skulle bort under den stora huggningen men pappa och vännen Staffan struntade i det. Så nu står den där ivägen, är torr och skranglig och har dessutom ett vit fläck målad på stammen - ser ut som de vita handavtrycken som Saurons armé (Sagan om Ringen). Och jag ger den onda blickar varje dag. I vår ryker den!

Det här påminner om min farmor. Hon blev änka med 6 barn när hon var just över 30. Till råga på allt brann hennes hus ner och det enda hon hann rädda förutom barnen var sin symaskin. Då tog hon beslutet att flytta från Kalix och ner till en liten by utanför Luleå, det för att ge barnen större chans att gå skola och få arbete. De flyttade in i en liten, liten stuga på två rum. Bakom den stugan växte en gigantisk gran. Den hade farmor ett ont öga till, hon tog på sig att tvätta åt folk och varje gång hon kokat lakan i lut (vet inte om hennes kunder var extra dirty) så hällde hon ut lutblandningen över granen. Den växte bara mer och mer och blev ordentligt stor. Dessutom överlevde den farmor med ca 30 år, det är inte så länge sen den föll för en storm. Lyckligtvis var den lilla, lilla stugan flyttad då ...

Så jag har lärt mig av farmor, kemisk krigsföring hjälper inte utan jag anlitar grannen med motorsåg istället.

8 kommentarer:

a n k i e f o n t ä n sa...

Vi får väl se Camilla. Jag bara KÄNNER att än är inte sista ordet sagt om talla. (gu, får man säga talla?! peace, lär väl dyka upp här och...)

C. Meow sa...

I norrland betyder talla tafsa :D
Bara så du vet ... Gud vet vad Peace kommer säga ...

Peace in mind sa...

Haha, här kommer jag....iklädd världenssnyggaste skinnjacka med målarfärg på! Ascool.

Talla betyder väl alltid tafsa? Var kommer hon ifrån, den där bönan Ankie? Hur som, träd är alltid fina men var sak på rätt plats som Alfons pappa sa. Står trädhelvetet och hånflinar, hugg ner han...

Var dags glimtarn sa...

En rostig spik har jag hört dödar ovälkomna ståivägare....

Sara sa...

Min svärmor kör med salt. Fast det kanske är på betydligt mindre grejer?

smultron sa...

Motorsåg är nog mer att lita till.

Vilken farmor, wow!

C. Meow sa...

Ja, farmor var ganska imponerande. Tyvärr dog hon när jag var 3 så jag fick aldrig lära känna henne.

Och jag röstar också på motorsåg!

Jo sa...

Jag skulle nog satsa på motorsåg... Det vore ju väldigt tråkigt om tall-skrället blev så sjukt att det bara trillade ner över huset t ex... Vi gillar inte heller tallar. Vi har sågat ner ett antal ute vid rucklet och fler lär det bli. En mörk kväll tror jag att vi dessutom sågar ner de två gigantiska granarna utanför vår tomt. De stör och stjäl en massa solljus!