torsdag 21 februari 2008

Klickerträning

Meh matte - jag vill ju bara spriiiiiiiinga


Jag tränar Conrad med hjälp av klicker. Har så lyxigt så jag har många duktiga hundmänniskor runt mig, det är säkert därför jag har lyckats så bra med Conrad trots att det är min första hund. Ikväll har vi tränat lite target med hjälp av en musmatta som han ska sätta tassen på och har även börjat med att han ska lägga sig ner på musmattan. Jag blir lite arg på mig själv för jag är urtypen för "men bara EN gång till, det går så bra" och så tränar jag för många gånger så han hinner bli less och tappar koncentrationen. Måste skärpa mig! Annars är han så rolig att träna med, verkligen ivrig att göra rätt och förstå vad jag menar.

Sen har vi även övat med en post-it på väggen som han ska sätta nosen mot. Just nu går väl inte det allt för strålande, han vill helst äta upp lapparna. Han tror att han ska apportera allt, bara för att vi tränat så mycket på det. Längtar till när kursen i rallylydnad börjar, ska bli så kul att träna organiserat igen. Är lite lat när det gäller att träna på egen hand. Ska klura lite på hur jag ska kunna börja träna uppletande, han har lite svårt att fatta vad han ska göra ...

3 kommentarer:

b a n d s t i g e n sa...

Läste jag rätt: Är lite lat på att träna på egen hand...?! You have not seen lazy... Jag får inspiration. Har kontaktat en privat tränare och ska köpa några timmar så jag och Malte-mannen kommer igång. Vi är pinsamma...

C. Meow sa...

Det är vi med. Vi ska till och med gå obs-klassen i koppelträning. *Fniss* Kul med privat tränare. Vi lyckades locka upp Frida, en av kennelmammorna, till Luleå för en träningshelg. Tre av syskonen bor nämligen här. SÅ roligt. Och hon är en riktig pärla, både som person och som instruktör.

Fyrfotingarna sa...

Åhhh vad jag är glad för att du blivit en Bloggbrud du med... Jag är lite lat nu i bloggeriet, eller så har jag så mycket annat att jag inte sitter vid datorn för nöjes skull (hemska värld)

1. Blir intressant att få lite rallylydnadskurs av er efter ni gått
2. Vad menar du med att nån som heter CB skulle analysera dina drömmar till snusk *fnys* Tror nästan du kastar kniv i kuvös (moahaha)
3. Blogga järnet så jag har nåt att läsa, jag gillar dina ord skarpt!!!

Kram & annat snusk