måndag 10 november 2008

Hundcoachen

Den svenske "hundcoachen" på TV4+ gör mig rätt beklämd. Som han hanterade rottisen ikväll. När hunden är uppjagad vid ett hundmöte så är det väl knappast klokt att rycka i kopplet, slita hunden i kinderna och skrika. Det man lyckas med då är att göra en upprörd hund ännu mer eggad. Då är det bättre att försöka avleda den med gott godis eller något annat positivt.

Det som är sorgligt och skadligt är ju att han utges för att vara en expert och att människor säkert tar efter hans exempel. Det är ju också trist när det finns sån många duktiga och sunda hundtränare i Sverige. Drömmen är att få se ett program med Anders Hallgren som expert istället. Eller Turid Rugaas ... Fast det kanske inte blir lika dramatisk TV med "farliga" hundar. Suck!

5 kommentarer:

Fyrfotingarna sa...

Jag har hållt mig från det programmet, förstod liksom hur det skulle bli (suck) Men klart han vet bäst, han sägs ju vara "expert" :S

Tack för den med badad hund...min säng är fräsch som ett färskt hallon, luktar som ett också ;)

Peace in mind sa...

Ja, det var ju precis som du skriver...eggad hund blir ännu mer triggad av ryck å slit. Usch.

Hoppas migränen är bortjagad nu!

Miss Upsey Daisy sa...

Såg inte det igår. Men att skrika med djur har väl aldrig fungerat?

Anonym sa...

Waow! Någon som framhåller Turid!!! Jag bockar ödmjukt och instämmer av fullaste hjärta! Jag skrev till TV och föreslog just detta du påpekar, men de har ett "ansvar" att låta svenska folket få se det de vill se... *yeck* Men varm om hjärtat blir jag när någon förespråkar Rugaas linje!
/T-m

C. Meow sa...

Ja, Turid tänker så rätt tycker jag i alla fall. Hon ser hundar som hundar - inte vargar och inte människor ...