onsdag 11 juni 2008

Att bli rädd

Jag är barnsligt förtjust i skräckisar, dock inte alla utan det måste finnas lite hjärna bakom ELLER så får det gärna vara riktiga B-filmer. När jag var tonåring och alla kompisar såg Motorsågsmassakern mm var jag skräckslagen, vågade knappt se nåt ruskigt. Om jag tänker efter var jag en riktigt feg krake som tonåring. Kanske jag har upptäckt vad som är skrämmande på riktigt och mot såna saker som cancer och hatfulla människor finns det inte ett filmmonster som har en chans.

Jag var på date för ett tag sedan och då såg vi en svensk vampyrfilm inspelad i Kalix - ja ni förstår ju hur ruskig den var. Och jag satt och myste och skrattade gott (avtrubbad jag vet) när jag till min förvåning upptäckte att min date var stel av skräck - han var jätterädd.

En av mina vänner brukar fråga vad som är så roligt att bli skrämd och jag kan inte riktigt förklara det men "roligt" är det. Vad tycker ni?

10 kommentarer:

Fyrfotingarna sa...

Jag var också en fegis i tonåren, nu är jag tålig och älskar att bli skrämd... pyssel, vin och gammal skräckis känns som en date snart :)

Petra sa...

Jag älskar skräckfilmer! Som 12-åring såg jag både Motorsågsmassakern och Boogie Man (inget som jag berättade för föräldrarna) och nu ser jag gärna andra. Men tyvärr blir det ytterst sällan eftersom min man absolut inte vill se skräckfilm.
Ruskigast tycker jag att de som har någon typ av verklighetsbakgrund är.
Favoriter: Hellraiser, The Shining, The Others, Terror på Elmstreet!

Fyrfotingarna sa...

Apropå vampyrfilmen inspelad i Kalix: Rottisen som är med heter Atlas och bor i Överkalix. Viktigt vetande *haha*

Var dags glimtarn sa...

I love them...har alltid gjort! Jag älskar även att skrämmas, he he. Men...får hålla i mig, våra barn blir små nervvrak annars ; ) Maken och mina bröder ligger ofta risigt till. Speciellt när vi är ute sent på landet. Älskar att skräääämmmas. Men sen får jag "spö" ; )

Det är ngt kittlande kraft som bara vill ut, och sen skadeglädjen ha ha. Usch, vad grym jag verkar.

C. Meow sa...

Caisa - visst gör det :)

Petra - vi har samma favoriter tror jag minsann. Och varför är killar så mesiga?

Caisa - men han var inte med länge har jag för mig. Hög dödlighet i den rullen.

VDG - hi hi, visst är det kul :)

Anonym sa...

Haha, får mig att tänka på våra biobesök när vi satt med jackorna upp under näsan för att vi var så rädda ;-)
/ Veronica

Solrosfrö sa...

Hjälp! Jag verkligen avskyr skräckfilmer... kan inte med dem. One two Freddie´s gonna get you, three four have you lokked your door, five six hold your crusifix... Begraver huvudet i kudden och håller för öronen.Helt ärligt! Kan på min höjd klara av Hitchcooks filmer...

Solrosfrö sa...

Jag blir så rädd så jag kan inte stava... lokked... :D

Var dags glimtarn sa...

Åh Jessika, jag är en sån som ällllsssskkkaaarrr att hitta på läskiga fortsättningar på sådana Freddy Kruger "sånger" och viskar gärna i räddas öron. Woahaha :D (vilken tur att vi inte är barndomsvänner, då hade jag ju varit tvungen att skrämma dig ;))

Solrosfrö sa...

vdg: Fy dig! ;)