söndag 6 april 2008

Härliga ljus

Bild från Luleå Kommun

Här är ett annat ljus. I Luleå är det visserligen inte midnattssol rent tekniskt men det är ljust dygnet runt. Bilden ovan är fotad förra midsommarafton kl 24. Nätter och kvällar är fyllda av ett mjukt, på något sätt genomskinlig lyster som jag tycker är alldeles fantastiskt. Det börjar komma redan nu. Det börjar mörkna först vid åttatiden och är ljust redan vid fyra.

Det var så svårt för mig att förstå att det var sommar när jag bodde i Stockholm. Spelade ingen roll att det var grönt och lummigt, varmt och härligt - det var ju svart!! Helt fel. Tänk alla sommarnätter när man gått hem, solen står redan högt på himlen och fåglarna vaknar. Det är vindstilla och den ljusa himlen reflekteras i vattenspegeln. Så underbart.

På vintern är det snön som lyser upp och hjälper till att lysa upp. Så även om himlen är mörk finns ändå ett ljusskimmer. Speciellt när det varit kallt och alla träd och buskar är täckta med rimfrost. Då ser det ut som i en sagovärld. Men ingen saga slår en ljus sommarnatt i norr.

Och med den lokalpatriotismen så går jag och lägger mig i mitt sovrum med mörkläggningsgardin.

9 kommentarer:

Petra sa...

Och jag som tycker det är ljust länge i Stockholm! Du skulle alltså inte bott i Malmö förstår jag.

Annie - PD sa...

Ahhh, ljusa sommarnätter och dagg i gräset och jag smög ut genom fönstret... :D

sara sa...

Och jag som älskar de mörka medelhavskvällarna... :)

Smartasmia sa...

Härlig beskrivning där:-) Själv har jag bara fått njuta den nordliga sommarnatten vid ett tillfälle; jobbade som "hantlangare" i fält på klimatforskningsstation i Tarfala tidigt 90-tal....och det var helt unikt:-)

wempan sa...

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Nu längtar jag till sommaren. Cykeltur mitt i den ljusa sommarnatten är så underbart, så underbart. Mitt älskade Norrbotten!

Anonym sa...

Ååååhhh, nu fick du mig att längta norröver igen....
Tror du att C går med på att flytta om jag berättar att det finns kabel TV däruppe med?

C. Meow sa...

Mörka, varma sommarnätter är jättehärligt men det är ju inte SOMMAR! Norrlandsnätter är som skapta för romantik och busiga bravader :D

Frida - om du söver C under flytten upp så tror jag inte ens att han märker att ni bytt stad :D
Kom, kom ....

Solrosfrö sa...

Men vart tog min kommentar vägen??? Jag skrev nåt i stil med att ÄR det verkligen inte svårt att sova när solen strålar in genom fönstret och Vacker beskrivning av nattliga promenader ;)

Dubbelörn sa...

Saknar så de ljusa sommarnätterna... Det är nog det som jag saknar allra mest fr Norrbotten ;)

Kram