onsdag 16 april 2008

Somaly Mam

Det finns verkligen människor som är vackra på det viktigaste av sätt, de som bekämpar orättvisor och arbetar för att hjälpa andra. Somaly Mam är en sådan människa. Hon har fått priset Worlds Childrens Prize for the Rights of the Child för sitt arbete med att rädda flickor som blivit sålda till bordeller. Som 9-åring blev hon kidnappad och hållen som slav av en man, när hon var 15 sålde han henne vidare till en bordell där hon levde i misär i 4 år. Hon lyckades köpa sig fri och har sedan dess arbetat med att hjälpa de flickor som är fast i denna vidriga hantering.
Jag läste om henne dels på Elles sida samt här. Läs hennes historia som är hemsk men ändå ger så mycket hopp.
Foto Paul Blomgren

7 kommentarer:

sara sa...

En fantastisk människa!

Var dags glimtarn sa...

Henne vill jag stödja, såg också igår. Underbart mod och inger stort hopp, och vilken styrka! Har nu inte läst Elle, fanns det info där om att man kan stödja hennes verksamhet?

C. Meow sa...

Ja, otrolig!

VDG - om du går in på Elle.se så finns det en länk där om man vill stödja henne.

Petra sa...

Hon är väl värd priset, verkligen. Jag gick in och läste, fruktansvärt, växa upp föräldralös och sedan bli såld som nioåring, sorgligt och det finns så många liknande öden.

Borsökna Östergård sa...

Fantastisk människa! Jag ska hålla utkik i morgon då vi också ska till Mariefred. Hon får sitt pris där...

Vera sa...

Det finns alltså hopp för mänskligheten ... Vilken kvinna!

Borsökna Östergård sa...

Jag såg henne flera gånger på Gripsholms värdshus i Mariefred i går! Hon hade fått sitt pris och var ständigt leende. och välbevakad. Underbart!