torsdag 27 mars 2008

På kurs med Conrad

Ikväll har jag varit på koppelträningskurs med Conrad. Vi är fyra stycken - en riktigt OBS-klass - och som av en händelse är alla fyra hanhundar av den större sorten. Det går bra för mig och Conrad, vi har ju faktiskt tränat en del tidigare. Kontaktövningar och jobba tillsammans går bra. Det som är svårast för honom är att sluta jobba och slappna av tillsammans med de andra. Anledningen till att jag ville gå kursen var dels social träning och dels att han ska gå fint i koppel även när vi bara promenerar.

Men han är en liten kaxråtta! Det är en labbe som är stor som ett hus och väldigt stressad. Honom spänner Conrad gärna ögonen i och så åker svansen rakt upp som en kobra. Sen står han så tills labben blir upprört börjar morra och skälla ... Det är som Anneli sagt tidigare, han är en liten smygare så jag brukar försöka hålla lite koll på honom även om han verkar tyst och timid.

Ska även ta och skaffa en visselpipa och prova Annas inkallningsmetod. Känns som jag tjatat ut hans namn och Kom hit.

Nä, nu är det dags för sängen tror jag minsann. Conrad snarkar redan - högljutt!

2 kommentarer:

Peace in mind sa...

Kan du inte viska lite om han är kaxig på riktigt? funkar han med andra hanhundar? Nördigt hundsnack jag vet...

C. Meow sa...

Men vi kan vara lite nördiga Anna. Om vi viskar märker ingen annan ;)
Han funkar rätt bra med andra hanar, men är rätt kaxig. Enligt Frida så beter han sig självsäkert inte hotfullt. Svansen rakt upp och stirrar. Är alldeles tyst, morrar och skäller sällan.