torsdag 27 mars 2008

Tänk vitt

Jag har alltid haft kämpigt att somna. Tankarna snurrar fortare och fortare och tar de mest absurda banor. Man minns saker som är preskriberade för länge sen och naturligtvis är det negativa tankar som får överhanden. Sen kan man alltid sysselsätta sig med en klassiker - jobbet! Eller varför inte ekonomin?

För att råda bot på mina svårigheter att slappna av så har jag gått en kurs i meditation och även gått på ledda meditationsövningar. Är väl inte så förtjust i New age-grejen (blir mest irriterad på för mycket flummeri) men mycket känns logiskt och naturligt.

Ett trick som jag kom på och som funkat bra för mig är nåt som jag kallar "tänk vitt". När jag märker att tankarna börjar snurra så blundar jag och koncentrerar mig på ett vitt tygstycke. Jag tänker på ytan, hur väven ser ut, hur det känns mot fingertopparna och hur färgen ändras i olika ljus. Att det blev vitt blev nog bara en slump, tyg däremot är nog för att jag älskar textilier. Nu behöver jag bara blunda och jag får en bild av ett tyg, ibörjan var jag tvungen att bestämma mig ex vis "i kväll är det en bit vit frotté".

Prova ikväll. Tänk på en yta, en färg och förknippa den med lugn.

6 kommentarer:

Solrosfrö sa...

Låter klokt. Jag har alltid *ta i trä* haft lätt för att somna och blir orolig om jag inte sluter mina små blå inom två minuter efter det att jag lagt mig... Jag har börjat förstå att det är något jag skall vara glad över och jag hoppas att det håller i sig. Däremot kan jag vakna ibland mitt i natten och komma på allt möjligt (=jobbet) som jag glömt mm, men det är väl en klassiker?

Peace in mind sa...

Det du beskriver är ju ett mantra, jag ska krypa ner under täcket och testa nu. Tack, och godnattkram:)

C. Meow sa...

Jessika - skatta dig lycklig! Jag brukar ha ett block vid sängen så kan man rafsa ner om det är något man kommer på.

Anna - är det? Har bara känts som något för att hålla ordning på tankarna :)

sara sa...

Det ska jag prova!

Petra sa...

I kväll lär det inte behövas...Efter några glas vin på fredagarna så brukar jag alltid somna som en stock, gärna framför TV:n :(
Men i perioder har jag haft stora problem att somna, det blir lätt en ond cirkel, men din metod har jag inte provat. Ska göra det.

Peace in mind sa...

Jag skulle testa tyget, men hann inte ta fram det...